Opis i założenia
Program „Rozwiń skrzydła” został opracowany przez Lubuskiego Kuratora Oświaty. Jego motto brzmi:
„Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalnie wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju”.
David Lewis
Niniejszy szkolny program wspierania zdolności i talentów opracowany został dla Szkoły Podstawowej nr 18 im. Arkadego Fiedlera w Zielonej Górze w oparciu o Program Lubuskiego Kuratora Oświaty „Rozwiń skrzydła”. Jest on adresowany do dyrekcji, uczniów, wychowawców, nauczycieli, pedagogów, trenerów oraz rodziców. Program określa m.in. zaplanowane działania, cele i sposób ich realizacji, plan pracy, zadania osób, do których jest kierowany oraz sposób prowadzenia dokumentacji i promocji uczniów zdolnych.
Założenia Programu
Obowiązkiem szkoły jest zapewnienie każdemu uczniowi przestrzeni do rozwijania uzdolnień i wykorzystanie jego potencjału. Program ma na celu podejmowanie działań pozwalających zidentyfikować talenty dzieci i przygotowanie dla nich gruntu, na którym będą mogli je udoskonalać. Efektem współpracy będzie osiąganie lepszych wyników w nauce oraz sukcesów w innych obszarach, np. konkursach przedmiotowych, olimpiadach, turniejach sportowych, szachowych, wernisażach, występach muzycznych itd.
Cel główny:
- wspieranie i rozwijanie uzdolnień uczniów,
Cele szczegółowe:
- diagnozowanie szczególnych uzdolnień uczniów,
- kształtowanie osobowości, rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci
i młodzieży, - wdrażanie uczniów do pracy samokształceniowej,
- przygotowanie do udziału w konkursach, turniejach, zawodach sportowych,
- podejmowanie współpracy i wymiana doświadczeń ze środowiskiem naukowym
i oświatowym w zakresie pracy z uczniem zdolnym, - doskonalenie form współpracy z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju
i uzdolnień dzieci, - współdziałanie z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania w zakresie pracy
z uczniem zdolnym.
Efektem pracy w ramach programu powinny być sukcesy osiągane przez uczniów na szczeblu miejskim, rejonowym, wojewódzkim i ogólnopolskim w konkursach, olimpiadach, turniejach i zawodach sportowych. Ponadto uczniowie zwiększą samodzielność w rozwijaniu swoich zainteresowań i uzdolnień, będą wykazywać się postawą twórczą, kreatywną i angażującą. Kolejnym efektem powinien być wzrost zaangażowania nauczycieli w pracy z uczniem zdolnym. Owoce współpracy uczniów, nauczycieli i rodziców należy dokumentować i rozpowszechniać.