Rzecznik Praw Ucznia
ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- Chroni prawa uczniów zgodnie z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły.
- Wyjaśnia sprawy sporne pomiędzy uczniami lub między uczniami a osobami pracującymi w szkole.
- Pomaga uczniom i informuje ich jak powinni korzystać ze swoich praw.
- Pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.
- Przyjmuje skargi i wnioski na temat naruszeń praw uczniów.
- Wspomaga działania uczniów podczas dochodzenia ich praw.
- Może zajmować stanowisko w przypadku kary wymierzonej uczniowi za jego zachowanie lub inne przewinienia.
- Może proponować uchwalenie nowych przepisów dotyczących uczniów albo zmianę dotychczas istniejących.
ŚRODKI DZIAŁANIA RZECZNIKA
- Załatwianie indywidualnych skarg.
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole.
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
- Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik Praw Ucznia w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH
UCZEŃ – UCZEŃ
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
- Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
- W dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.
- Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH
UCZEŃ – NAUCZYCIEL
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
OBOWIĄZKIEM RZECZNIKA JEST W SZCZEGÓLNOŚCI
- Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności raz w roku przed Radą Pedagogiczną.
KONTAKT
Drodzy Uczniowie,
wszystkie sprawy i problemy, które napotykacie w szkole, można kierować poprzez dziennik elektroniczny Vulcan lub osobiście (sala 209A).
Dziękuję za zaufanie!
Rzecznik Praw Ucznia
Cezary Jasiński