Wymagania na etap szkolny konkursu przedmiotowego z języka polskiego.
Zakres wiedzy i umiejętności z języka polskiego wymaganych na I stopniu Konkursu – zawody szkolne:
1) części mowy i części zdania;
2) czasownik: formy osobowe i nieosobowe
3) stopniowanie przymiotników i przysłówków;
4) formy przypadków;
5) typy wypowiedzeń;
6) związki wyrazów w zdaniu, wykresy zdań pojedynczych i złożonych;
7) składnia zdania złożonego (rodzaje zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie);
8) słowotwórstwo: wyraz podstawowy i pochodny, budowa słowotwórcza wyrazu, rodzina wyrazów;
9) rodzaje głosek; akcent wyrazowy;
10) mowa zależna i niezależna;
11) środki stylistyczne: epitet, porównanie, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, ożywienie, apostrofa, anafora, pytanie retoryczne, powtórzenie oraz elementy rytmizujące wypowiedź;
12) terminy i pojęcia związane z literaturą, filmem, teatrem, środkami masowego przekazu;
13) odczytywanie różnych tekstów kultury;
14) rozpoznawanie cech charakterystycznych dla różnych tekstów kultury;
15) wskazywanie funkcji użytych w utworze środków stylistycznych oraz elementów rytmizujących;
16) dostrzeganie znaczeń dosłownych i odkrywanie sensów przenośnych tekstów kultury;
17) określanie funkcji elementów charakterystycznych dla danego tekstu;
18) wskazywanie źródeł informacji i posługiwanie się nimi;
19) dostrzeganie różnic między językiem potocznym a językiem literatury;
20) wykorzystanie wiedzy o: częściach mowy, częściach zdania, typach wypowiedzeń, związkach wyrazów w zdaniu, składni zdania złożonego, słowotwórstwie, wykresach zdań, rodzajach głosek i akcencie wyrazowym;
21) rozumienie związków frazeologicznych i posługiwanie się nimi;
22) rozróżnianie rodzajów narracji oraz określanie ich funkcji;
23) posługiwanie się odpowiednimi pojęciami opisującymi świat literatury i sztuki;
24) wyrażanie własnych opinii i uzasadnianie ich;
25) posługiwanie się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń;
26) formułowanie wypowiedzi ze świadomością celu;
27) przekształcanie mowy zależnej na niezależną i odwrotnie;
28) przekształcanie konstrukcji strony biernej i czynnej czasownika i odwrotnie;
29) przekształcanie konstrukcji składniowych (np. zdania złożone w pojedyncze i odwrotnie, zdania w równoważniki zdań i odwrotnie);
30) tworzenie spójnych wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: pamiętnik i dziennik,list, opowiadanie twórcze i odtwórcze, opowiadanie z dialogiem i opisem przeżyć wewnętrznych, charakterystyka, opis przedmiotu, krajobrazu, dzieła sztuki, sprawozdanie, recenzja; instrukcja, przepis, życzenia, dedykacja, zaproszenie, podziękowanie, ogłoszenie, notatka; poprawnych pod względem językowym, stylistycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym;
31) dbałość o właściwy układ graficzny i estetykę zapisu pracy.
Wykaz literatury stanowiącej pomoc dla ucznia:
1) Bąk J., Słownictwo i frazeologia w ćwiczeniach, Wydawnictwo Piątek Trzynastego, Łódź 2015;
2) Częścik A., Częścik J., Gramatyka, co z głowy nie umyka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008;
3) Częścik A., Częścik J., Interpunkcja, czyli przestankowanie, co w głowie zostanie,
Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011;
4) Głowińska K., Popularny słownik frazeologiczny, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2000.
5) Miodek J., Nie taki język straszny. O polszczyźnie do uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2005;
6) Miodek J., Ojczyzna polszczyzna dla uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe,
Gdańsk 1996;