Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych na poszczególnych stopniach konkursu przedmiotowego z języka angielskiego.

ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANYCH NA POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO.

 Konkurs obejmuje i poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczania języka obcego w szkole podstawowej.

Na wszystkich etapach konkursu wymagana jest znajomość zakresów tematycznych, grup leksykalnych, zagadnień gramatycznych i funkcji komunikacyjnych oraz umiejętności w zakresie poszczególnych sprawności odnoszące się do podstawy programowej nauczania języka obcego w szkole podstawowej.

 

Na I stopniu Konkursu wymagana jest:

znajomość środków językowych, umożliwiających realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

Tematy:

  • Człowiek
  • Dom
  • Szkoła
  • Praca
  • Życie rodzinne i towarzyskie
  • Żywienie
  • Zakupy i usługi
  • Podróżowanie i turystyka
  • Kultura
  • Sport
  • Zdrowie
  • Świat przyrody
  • Świat cyfrowy (komputery, telefony i media)

Gramatyka:

  • Zaimki osobowe, dzierżawcze, wskazujące, w formie dopełnienia
  • Przedimki określone i nieokreślone
  • Przyimki i spójniki
  • Dopełniacz saksoński
  • (Peter’s book)
  • Konstrukcja there is / there are
  • Przymiotniki i przysłówki
  • Stopniowanie przymiotników
  •  i przysłówków
  • Liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników, w tym formy nieregularne
  • Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
  • Określenia: some, any, much, many, a lot of, no
  • Tryb rozkazujący
  • Konstrukcja like / love + forma z -ing oraz  czasownik + bezokolicznik
  • Konstrukcja : be going to
  • Konstrukcja: would like to
  • Czas present simple i present continuous
  • Czas future simple
  • Czas past simple i past continuous
  • Czasowniki regularne i nieregularne
  • Czas present perfect
  • Czasowniki modalne: can, must, should, have to, ought to
  • Pierwszy i drugi tryb warunkowy
  • Strona  bierna (present  simple i past simple)
  • Pytania typu  -‘Yes/No’(zamknięte) oraz ’Wh’(otwarte)

 

Na II stopniu Konkursu wymagana jest ponadto:

1) znajomość słownictwa dotyczącego życia młodego człowieka we współczesnym świecie z uwzględnieniem realiów krajów angielskiego obszaru językowego;

2) użycie bardziej złożonych struktur leksykalnych i gramatycznych;

3) umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania informacji oraz rozumienia ogólnego sensu tekstów pisanych (zawierających także słownictwo i struktury, których znaczenia uczeń może się domyślić z kontekstu).

 

Na III stopniu Konkursu wymagane jest także:

1) formułowanie płynnych i spójnych wypowiedzi, wyrażanie własnych opinii, a także właściwe reagowanie językowe na wypowiedź rozmówcy w zakresie tematów związanych z życiem codziennym.

 

  Wykaz literatury obowiązującej uczestników i stanowiącej pomoc dla nauczyciela:

Oprócz podręczników i repetytoriów przeznaczonych do nauczania języka angielskiego w szkołach podstawowych, zatwierdzonych do użytku szkolnego przez MEN, uczniowie i nauczyciele mogą korzystać także z następujących publikacji:

1) Beaumont D., Granger C., The Heinemann ELT English Grammar, Heinemann;

2) Eastwood J., Oxford Practice Grammar, Oxford University Press;

3) Evans V., FCE Use of English, Express Publishing;

4) Mann M., Taylore-Knowles S., Destination B1 Grammar & Vocabulary with Answer Key, Macmillan;

5) McCarthy M., English Vocabulary in Use, Cambridge University Press;

6) Moore M., Kilbey L., Godfrey R. Oxford Grammar for Schools 2, Oxford University Press;

7) Murphy R., English Grammar in Use, Cambridge University Press;

8) Paterson, K., Harrison M., Coe N. Oxford Living Grammar Intermediate Student’s Book Pack Learn and practice grammar in everyday contexts Oxford University Press;

9) Redman S., English Vocabulary in Use, Cambridge University Press;

10) Swan M., Walter C., How English Works, Oxford University Press;

11) Thomson A.J. Martinet A.V., A practical English Grammar, Oxford University Press;

12) Vince M., Elementary Language Practice, Macmillan;

13) Walker E., Elsworth S., Grammar Practice for Intermediate Students, Longman;

14) Watcyn-Jones P., Test Your Vocabulary, Penguin Books.

Skip to content