Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych na poszczególnych stopniach konkursu przedmiotowego z języka angielskiego.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANYCH NA POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH KONKURSU PRZEDMIOTOWEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO.
Konkurs obejmuje i poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczania języka obcego w szkole podstawowej.
Na wszystkich etapach konkursu wymagana jest znajomość zakresów tematycznych, grup leksykalnych, zagadnień gramatycznych i funkcji komunikacyjnych oraz umiejętności w zakresie poszczególnych sprawności odnoszące się do podstawy programowej nauczania języka obcego w szkole podstawowej.
Na I stopniu Konkursu wymagana jest:
znajomość środków językowych, umożliwiających realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
Tematy:
- Człowiek
- Dom
- Szkoła
- Praca
- Życie rodzinne i towarzyskie
- Żywienie
- Zakupy i usługi
- Podróżowanie i turystyka
- Kultura
- Sport
- Zdrowie
- Świat przyrody
- Świat cyfrowy (komputery, telefony i media)
Gramatyka:
- Zaimki osobowe, dzierżawcze, wskazujące, w formie dopełnienia
- Przedimki określone i nieokreślone
- Przyimki i spójniki
- Dopełniacz saksoński
- (Peter’s book)
- Konstrukcja there is / there are
- Przymiotniki i przysłówki
- Stopniowanie przymiotników
- i przysłówków
- Liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników, w tym formy nieregularne
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
- Określenia: some, any, much, many, a lot of, no
- Tryb rozkazujący
- Konstrukcja like / love + forma z -ing oraz czasownik + bezokolicznik
- Konstrukcja : be going to
- Konstrukcja: would like to
- Czas present simple i present continuous
- Czas future simple
- Czas past simple i past continuous
- Czasowniki regularne i nieregularne
- Czas present perfect
- Czasowniki modalne: can, must, should, have to, ought to
- Pierwszy i drugi tryb warunkowy
- Strona bierna (present simple i past simple)
- Pytania typu -‘Yes/No’(zamknięte) oraz ’Wh’(otwarte)
Na II stopniu Konkursu wymagana jest ponadto:
1) znajomość słownictwa dotyczącego życia młodego człowieka we współczesnym świecie z uwzględnieniem realiów krajów angielskiego obszaru językowego;
2) użycie bardziej złożonych struktur leksykalnych i gramatycznych;
3) umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania informacji oraz rozumienia ogólnego sensu tekstów pisanych (zawierających także słownictwo i struktury, których znaczenia uczeń może się domyślić z kontekstu).
Na III stopniu Konkursu wymagane jest także:
1) formułowanie płynnych i spójnych wypowiedzi, wyrażanie własnych opinii, a także właściwe reagowanie językowe na wypowiedź rozmówcy w zakresie tematów związanych z życiem codziennym.
Wykaz literatury obowiązującej uczestników i stanowiącej pomoc dla nauczyciela:
Oprócz podręczników i repetytoriów przeznaczonych do nauczania języka angielskiego w szkołach podstawowych, zatwierdzonych do użytku szkolnego przez MEN, uczniowie i nauczyciele mogą korzystać także z następujących publikacji:
1) Beaumont D., Granger C., The Heinemann ELT English Grammar, Heinemann;
2) Eastwood J., Oxford Practice Grammar, Oxford University Press;
3) Evans V., FCE Use of English, Express Publishing;
4) Mann M., Taylore-Knowles S., Destination B1 Grammar & Vocabulary with Answer Key, Macmillan;
5) McCarthy M., English Vocabulary in Use, Cambridge University Press;
6) Moore M., Kilbey L., Godfrey R. Oxford Grammar for Schools 2, Oxford University Press;
7) Murphy R., English Grammar in Use, Cambridge University Press;
8) Paterson, K., Harrison M., Coe N. Oxford Living Grammar Intermediate Student’s Book Pack Learn and practice grammar in everyday contexts Oxford University Press;
9) Redman S., English Vocabulary in Use, Cambridge University Press;
10) Swan M., Walter C., How English Works, Oxford University Press;
11) Thomson A.J. Martinet A.V., A practical English Grammar, Oxford University Press;
12) Vince M., Elementary Language Practice, Macmillan;
13) Walker E., Elsworth S., Grammar Practice for Intermediate Students, Longman;
14) Watcyn-Jones P., Test Your Vocabulary, Penguin Books.